Tuesday, September 1, 2020

SUBURI JIWA: NABI ADAM DIUJI DENGAN KELICIKAN IBLIS (Ayat 27 Surah al A’raaf)

 Oleh: Dr Abdullah Hamzah

Surah al A’raf Ayat 23- 30 (muka surat 153) Tadarus selama 15 minit

AYAT PERBINCANGAN (Ayat 27  Surah al A’raaf) Setengah jam.


يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ لَا يَفۡتِنَنَّكُمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ كَمَآ أَخۡرَجَ أَبَوَيۡكُم مِّنَ ٱلۡجَنَّةِ يَنزِعُ عَنۡهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوۡءَٰتِهِمَآۚ إِنَّهُۥ يَرَىٰكُمۡ هُوَ وَقَبِيلُهُۥ مِنۡ حَيۡثُ لَا تَرَوۡنَهُمۡۗ إِنَّا جَعَلۡنَا ٱلشَّيَٰطِينَ أَوۡلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤۡمِنُونَ ٢٧

Mafhumnya: Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibubapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman- Surah al A’raaf (27).

 

 

PENGAJARAN

 

1.Kisah tentang peristiwa Nabi Adam dan Iblis merupakan teladan yang amat berguna kepada manusia. Allah Taala telah menegaskan pentingnya kisah ini dengan firmanNya yang khas dengan menggunakan ungkapan ‘Wahai anak-anak Adam! Allah berpesan dengan menggunakan ungkapan wahai anak Adam untuk mengingatkan kita  bahawa semua manusia di dunia ini adalah dari keturunan Nabi Adam A.S. Nabi Adam ialah moyang kita semua.



 

2. Manusia diperingatkan kembali tentang sejarah nostalgia bagaimana moyang kita dahulu telah terperangkap dalam ‘fitnah’ daripada syaitan. Lafaz ‘la yaftinannakum’ yang bermaksud terfitnah dan fitnah di sini bermaksud ujian. Nabi Adam telah diuji dengan tipu daya syaitan. Oleh sebab Nabi Adam dan isterinya, Hawa gagal dalam ujian itu menyebabkan mereka berdua telah dihukum dan dikeluarkan dari syurga, malah ditanggalkan segala pakaian mereka dan terdedah segala aurat dan keaiban.

 

3.Menurut Sheikh Mutawalli al Sya’rawi dalam tafsirnya menyebut bahawa fitnah atau ujian ini Allah telah jalankan kepada Nabi Adam dan isterinya, Hawa adalah sebagai latihan kepada mereka sebelum menjalankan tugasnya sebagai khalifah. Tugas khalifah ialah menjadi hamba Allah dalam menunaikan perintahNya dan meninggalkan laranganNya. Sebagai latihan dan ujian, Nabi Adam telah dibenarkan untuk makan apa sahaja di dalam syurga, namun terdapat satu larangan iaitu jangan mendekati sepohon pokok. Namun Iblis yang tinggi hasad dengkinya terhadap Nabi Adam yang telah dimuliakan oleh Allah melebihi dirinya, Iblis  telah bersumpah untuk menyesatkan Nabi Adam dan keturunannya dan berusaha sedaya upaya untuk menghasut Nabi Adam dan Hawa. Iblis berkali-kali berusaha mempengaruhi Nabi Adam tetapi tidak berjaya, sehinggalah dia datang kepada Nabi Adam dengan penampilan berwatak warak. Dia memberitahu Nabi Adam bahawa dia datang untuk memberi nasihat yang baik kepada Nabi Adam kerana dia telah mengetahui bahawa tujuan Nabi Adam dicipta adalah sebagai khalifah di dunia dan bukannya di syurga. Oleh itu, katanya lagi bahawa Allah melarang memakan buah tersebut kerana sesiapa yang memakan buah tersebut akan kekal berada dalam syurga selama-lamanya. Iblis dengan lembut memberitahu Nabi Adam bahawa kekal berada dalam syurga ini dekat dengan Allah dan jika dihantar ke dunia sebagai khalifah, Nabi Adam semakin jauh dengan Allah. Iblis mencadangkan agar Nabi Adam dan Hawa makan buah larangan itu bukan bermaksud derhaka kepada Allah, tetapi sebagai tanda sayang kepadaNya. Adam dan Hawa akan sentiasa berada dalam syurga dan rapat dengan Allah.

 

4.Lihatlah betapa liciknya nasihat Iblis. Nabi Adam sebagai manusia biasa terpengaruh dengan nasihat yang dilihat hanya sebagai helah demi untuk mendapat perkara baik untuk dirinya dan isteri. Di sini banyak pengajaran yang Allah mahu garapkan kepada manusia. Pertamanya, ia adalah sebagai ujian dan latihan kepada Nabi Adam bagaimana seorang khalifah perlu bijak membuat keputusan. Kedua: Kesan daripada pelanggaran pada perintah dan larangan Allah, Nabi Adam dan Hawa dihukum dan dikeluarkan dari syurga dan terbuka segala aurat dan keaibannya. Ketiga: Nabi Adam ialah manusia biasa yang terdedah kepada melakukan kesalahan dalam membuat keputusan, namun Allah menyediakan peluang kepadanya untuk insaf dan bertaubat. Setelah dihantar ke dunia, Allah mengajar Nabi Adam dan Hawa cara bertaubat, oleh sebab kekesalan dan taubatnya, Allah telah melantik Nabi Adam sebagai nabi. Perlu diingatkan bahawa manusia adalah normal jika melakukan kesilapan sehingga nabi pun tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Namun mengakui kesilapan dan taubat ialah cara terbaik bagi meraih kasih dan redha Allah. Tiada manusia yang tidak pernah silap atau maksum yang tidak pernah melakukan dosa. Jika ada yang mendakwa maksum atau tidak pernah mengakui kesilapannya, ini bermakna ia lebih baik daripada nabi dan itu adalah mustahil.

 

5. Allah mengingatkan lagi bahawa iblis atau syaitan daripada kalangan jin ini adalah sangat berbahaya dan perlu diawasi. Ini kerana syaitan daripada kalangan manusia mudah dilihat dan dihindari, namun jika syaitan daripada kalangan jin ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar, namun mereka dapat melihat manusia dan berdamping bersamanya tanpa sedar. Syaitan dan jin adalah amat ramai kerana mereka tidak pernah mati semenjak diciptakan sebelum nabi Adam, bahkan Iblis yang menghasut Nabi Adam masih lagi hidup sehingga hari ini. Ayat ini juga menunjukkan bahawa manusia mampu melihat jin dalam rupa yang sebenar dan apa yang digambarkan pada hari ini sebagai syaitan dan jin ialah merupakan khayalan manusia semata-mata.

 

6. Syaitan dan jin ini hanya mampu mempengaruhi mereka yang tidak beriman dan tidak meyakini Allah Taala. Namun mereka yang hatinya beriman dan yakin kepada Allah tidak mampu diganggu gugat oleh tipu daya syaitan malahan jika tersilap langkah, mereka akan segera sedar dan bertaubat.

 

PERBINCANGAN

 

1.      Bincangkan apa yang anda tahu dan pengalaman anda berkaitan dengan hasutan syaitan.

No comments: