Monday, July 27, 2009

Iblis Penderhaka petama di alam ini


Malam tadi adalah merupakan perjumpaan rakan Iman kedua bagi beberapa orang pelajar sebuah kolej di sini. Saya diberi tanggungjawab untuk membimbing beberapa orang pemuda yang cintakan Islam. Insya Allah mudah mudahan mereka inilah akan menjadi benih-benih yang akan melahirkan penggerak perjuangan Islam dalam arus kemodenan ini.


Oleh kerana program rakan iman ini baru dimulakan dan belum dihayati sepenuhnya sistem perjalanannya. Ianya adalah merupakan sesi pengenalan dan penyesuaian diri. Dimulakan dengan Tadarus Al Quraan surah Al A’raf dari ayat 1 hingga 34.


Ayat yang dipetik untuk dibincangkan ialah dari ayat 10 hingga ayat 17 yang menceritakan tentang penciptaan Nabi Adam Alaihissalam selepas sekian lama malaikat, jin dan syaitan diciptakan. Allah ciptakan manusia dengan rekabentuk yang istimewa dan tersendiri. Perkataan “Sawwarnakum” membawa maksud yang luas tentang penciptaan manusia yang mempunyai bentuk hampir sama tetapi berlainan wajah dan rupa. Kelebihan penciptaan manusia ialah kepelbagaian rupa paras dan dan sifat dalaman.


Apabila Allah memerintahkan malaikat dan jin tunduk kepada Adam makhluk ciptaan terkini ini semua malaikat patuh dan sujud melainkan yang bernama Iblis. Ia engkar dan apabila ditanya kenapa dia tidak mahu sujud ia menjawab: “Aku lebih baik dari dia, Kamu telah ciptakan aku dari api sedangkan kamu ciptakan dia dari tanah”.

Terserlah sifat bangga dengan kelebihan yang ada pada dirinya berbanding dengan orang lain. Inilah salah satu petunjuk yang Allah mahu sampaikan kepada kita bahawa sesiapa yang merasa bangga dan rasa mempunyai kelebihan keatas orang lain seterusnya mempunyai kelayakan lebih dari orang lain adalah mewarisi sifat Iblis laknatullah, makhluk yang pertama engkar kepada Allah di alam maya ini. Jangan sekali-kali kita mewarisi sifat iblis ini.


Apabila Allah menghalau Iblis dari syurga, permohonan Iblis kepada Allah agar dipanjangkan umurnya dan tidak dimatikan sehinggalah pada hari kiamat. Allah mengkabulkan permintaan Iblis. Iblis berikrar dengan Allah dengan mengatakan oleh kerana Allah telah mengharamkan dia dari merasai nikmat syurga, ia akan berusaha sedaya upaya berkempen kepada manusia agar tidak bersyukur kepada Allah agar mereka juga tidak dapat merasai nikmat syurga yang Allah haramkan kepadanya. Lihatlah amat jahatnya sikap Iblis. Tapi sayangnya amat ramai dari kalangan kita yang telah menjadi pengikut Iblis.


Antara peringatan untuk ahli rakan iman untuk sebagai persediaan untuk perjumpaan minggu hadapan:


- Mendalami bab apa ertinya saya muslim dari sudut aqidah dari buku Apa ertinya saya menganut Islam oleh Dr Fathi Yakan.

- Bersedia untuk perbincangan dengan membawa dalil naqli al Quran atau hadis dalam huraian.

- Membiasakan dengan buku catatan dan mencatat perkara penting yang telah dibincangkan.

- Beristiqamah dengan bacaan Al Quraan setiap hari.

- Berusaha untuk berkempen kepada sahabat yang lain agar mengambil bahagian dalam program rakan iman.


Perjumpaan rakan iman berakhir pada jam 11.15 malam. Alhamdulillah.

Saturday, May 23, 2009

Kanak-kanak membatalkan pahala saf solat?


Jumaat minggu ini saya dan Muaz datang awal sedikit ke Masjid untuk solat jumaat bagi mendapat tempat di bahagian tepi masjid. Sudah berapa kali kami ditegur kerana solat di bahagian tengah dengan umur muaz yang dikira belum sampai tahap baligh yang dikatakan boleh merosakkan saf solat jemaah seterusnya mengurangkan pahala para jemaah. Entah darimana hukum ini diambil tak pernah pula diketahui. Setiap hari jumaat sebelum ini saya berkeras tak mahu berganjak sehinggakan AJK tertinggi sendiri datang berjumpa dan memberi teguran. Katanya kalau tak mahu berpisah dengan anak carilah tempat dihujung saf!. Malah dibuat pengungumuman lagi dengan pembesar suara bahawa kanak-kanak belum baling tak boleh berada dalam saf kerana boleh memutuskan saf! Masya Allah alangkah besarnya bidaah ini!

Setelah berbincang dengan beberapa orang ahli jemaah saya mengambil keputusan untuk tidak menimbulkan ketegangan.
“ AJK masjid sini susah nak bincang, keras kepala” sungut sorang jemaah
“ Ramai dah orang cuba tapi tak jalan” sahut yang lain
“ Ha ‘ah. Ustaz dari JAWI pun mereka tak benarkan kuliah”

Sepanjang saya menghadiri kuliah di masjid ini memang saya perhatikan ustaz-ustaz cukup berhati-hati menerangkan sesuatu pandangan yang agak baru dengan amat lembut sekali. Walaupun begitu pernah satu ketika ditanya juga soalan yang menggambarkan kedangkalan ilmu para jemaah malah AJK masjid ini.

“ sahkan solat seseorang itu jika dia tidak duduk istirahah sebelum qiam dari sujud rakaat pertama?
“ Solat sah sebab ia bukan rukun, itu hanya sunat sahaja” jawab Ustaz muda itu.
“ Tapi ada orang cakap tak sah! Macamana tu ustaz?
“ Itu orang kata, tapi kalau ikut hukum solat itu sah sebab itu bukan rukun solat yang mana kalau ditinggalkan menyebabkan solat batal” sambung ustaz lagi
“ Ya lah, tapi kenapa ada orang kata solat tak sah pulak” sambut penyoal menunjukkan rasa tak puas hati.

Berpeluh ustaz muda nak menjawab akhirnya…
“ kita kena ikut hukum bukannya kata-kata orang”

Itulah apa yang berlaku, tetapi orang macam ini walaupun mendatangkan masalah kepada masjid tetapi mereka cukup komitmen dalam hal lain. Solat jamaah tak pernah tinggal, kebersihan masjid dijaga dengan rapi. Selalu dia lah yang menyapu sampah dan membersihkan tandas, tutup lampu, kipas dan tingkap. Apa-apa pun dia adalah ahli jemaah, masalahnya mesti ditangani dengan hikmah. Saya mengambil keputusan untuk menanggauhkan pembetulan tentang saf kanak-kanak tadi sehingga tiba masanya yang sesuai.

Ya, sekarang ramai yang ingin kembali kepada agama dan ingin memberi sumbangan untuk agama islam tetapi kerana kefahaman islam yang masih kurang menyebabkan timbullah perkara sebegini.

Masih banyak perkara lain yang perlu menjadi keutamaan dalam masalah solat ini. Masjid ini berhampiran dengan sekolah rendah dan menengah. Nah berapa ramai pelajar-pelajar Islam yang tak berkesempatan untuk solat Jumaat kerana mengutamakan persekolahan. Bayangkan sekolah sesi petang bermula jam 2 sedangkan solat jumaat selesai sekitar 2.15 petang bahkan kalau ada khatib yang bersemangat jam 2.30 baru selesai.

Murid-murid sekolah ini kalau ke masjid untuk solat dihalau dengan alasan masih kecil dan merosakkan pahala solat jemaah. Dimana mereka mahu solat? Di atas lantai depan masjid, ditepi jalan? Masjid memang sesak. Jadi jalan selamat ialah tak payah datang solat sebab jam 2 pun dah masuk kelas!

Pening kepala bila kita bawa berbincang.

“tak apa menuntut ilmu wajib, mesti diutamakan”
“ Budak-budak tu masih kecil, belum baligh, Allah maafkan”
“ nanti besar nanti bolehlah mereka solat jumaat”

Ya Allah! Kenapa teruk sangat kefahaman islam kita semua. Ini pandangan mereka yang istiqamah dengan solat jemaah di masjid. Apatah lagi kalau yang tak pernah kenal dengan tangga masjid dan mereka hanya solat di ketika ada kelapangan sahaja.

Kita tidak sedar dalam diam kita telah mengenepikan perintah Rasulullah atau tidak keterlaluan untuk dikatakan bahawa kita telah memperkecilkan Rasulullah yang telah bersabda:

مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين واضربوهم عليها وهم أبناء عشر سنين وفرقوا بينهم في المضاجع


Suruhlah (ajarkanlah) anak-anak kamu solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka jika enggan solat ketika umur mencapai sepuluh tahun. Dan pisahkan tempat tidur mereka antara lelaki dan perempuan.

Sebenarnya dalam banyak hal dalam kehidupan seharian kita, kita berpandangan dan bertindak seolah-olah kita lebih bijak dari Rasulullah malah kita rasa lebih bijak dari Allah taala yang mencipta langit dan bumi ini.

Wednesday, May 20, 2009

RINDU TERUBAT

Minggu lepas aku telah di ziarahi oleh bekas-bekas pelajar ku semasa di Elopura. Alhamdulillah, syukur pada Allah mereka semua telah banyak berubah. Kematangan mereka jelas tersirna dari penampilan dan pertuturan yang aku rasakan mereka telah jauh di depan ku.. Mereka cukup bersemangat untuk melakar sejarah dakwah, merintis jalan perjuangan yang masih jauh.

Ziarah mereka menyebabkan aku mengimbau kisah-kisah lama di Sabah yang banyak mendidik jiwa perjuangan ku. Kadang-kadan terfikir pula bahawa nikmat yang Allah beri sekarang tidak digunakan sepenuhnya. Allah telah menganugrahkan rezeki yang melimpah ruah kepada ku. Peluang sambung belajar sarjana, cuti penuh dua tahun, Elaun belajar yang tak kurang hebatnya, gaji tetap berjalan seperti biasa.

Ini semua adalah pulangan yang Allah telah anugerahkan kepada ku atas pengorbananku selama ini. Masya Allah! Alhamdulillah! tapi mungkin ia juga adalah ujian untuk aku. Takut pula rasanya mengenangkan ini semua.

Insy Allah… aku berazam akan menggunakan anugerah Allah ini sepenuhnya untuk meningkatan kemampuan diri agar dapat memberi sumbangan yang lebih ampuh kepada Islam. Insya Allah

Monday, October 27, 2008

RAKYAT THAI TENTANG MERTABATKAN ARAK?

Berita menarik hari ini di Utusan Malaysia ialah tentang bantahan rakyat Thailan terhadap rancangan penyenaraian Syarikat arak dari disenaraikan di Bursa saham Thailand dengan alas an akan secara tidak langsung menggalakkan rakyat Thailand minum minuman keras yang akan memberi kesan negative terhada masyarakat Thai.
Rujuk utusan
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1028&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_08.htm


Malaysia yang telah di isytiharkan Negara Islam telah mendahului Thailand sebab telah di senaraikan sejak tahun 1969 lagi.. nak tahu susur galur sejarah gemilang di Malaysia sila rujuk
http://www.carlsberggroup.com/Company/Markets/Pages/Malaysia.aspx
Syaraikat arak ini tersenarai dengan megahnya di papan utama Bursa saham Malaysia
http://www.klse.com.my/website/bm/listed_companies/list_of_companies/main_board.html

Marilah kita fikirkan bersama kenapa Negara kita yang telah diisytiharkan Negara Islam malah telah dinobatkan sebagai negala Islam hadhari meringankan garis panduan yang Allah telah turunkan kepada kita semua
(إنما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون)[المائدة: 90].
Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah[434], adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.
:"لعن الله الخمر شاربها، وساقيها، وبائعها، وبمتاعها، وعاصرها، ومعتصرها، وحاملها، والمحمولة إليه، وآكل ثمنها"[أبو داود
Allah melaknat arak, peminumnya, pelayan, penjual, penanam, pemerah, pengupah perah, pembawa, penyambut, dan orang yang mendapat hasil daripadanya.
Marilah kita sama-sma berusaha untuk mendaulatkan perintah Allah di atas bumi Allah ini dengan segala usaha dan peranan yang kita ada.

Tuesday, October 21, 2008

hayatilah Iman

Hidup ini adlah sementara. Iman adalah perkara yang palin gberharga