Sunday, September 27, 2020

SUBURI JIWA: Pakaian dan makanan terbaik di sisi Allah

Surah al A’raf Ayat 31- 37 (muka surat 154) Tadarus selama 15 minit

AYAT PERBINCANGAN (Ayat 31 dan 32  Surah al A’raaf) Setengah jam.


۞يَٰبَنِيٓ ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمۡ عِندَ كُلِّ مَسۡجِدٖ وَكُلُواْ وَٱشۡرَبُواْ وَلَا تُسۡرِفُوٓاْۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلۡمُسۡرِفِينَ ٣١ قُلۡ مَنۡ حَرَّمَ زِينَةَ ٱللَّهِ ٱلَّتِيٓ أَخۡرَجَ لِعِبَادِهِۦ وَٱلطَّيِّبَٰتِ مِنَ ٱلرِّزۡقِۚ قُلۡ هِيَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا خَالِصَةٗ يَوۡمَ ٱلۡقِيَٰمَةِۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ ٱلۡأٓيَٰتِ لِقَوۡمٖ يَعۡلَمُونَ ٣٢

Mafhumnya: Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas. (31).  Katakanlah (wahai Muhammad): "Siapakah yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah dikeluarkanNya untuk hamba-hambaNya, dan demikian juga benda-benda yang baik lagi halal dari rezeki yang dikurniakanNya?" Katakanlah: "Semuanya itu ialah (nikmat-nikmat) untuk orang-orang yang beriman (dan juga yang tidak beriman) dalam kehidupan dunia; (nikmat-nikmat itu pula) hanya tertentu (bagi orang-orang yang beriman sahaja) pada hari kiamat". Demikianlah Kami jelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi orang-orang yang (mahu) mengetahui.(32) Surah al A’raaf.

 

PENGAJARAN

1. Imam al- Qurtubiy menyebut bahawa Allah menggunakan ungkapan wahai anak Adam dalam ayat ini adalah untuk menegaskan kepada semua manusia di atas muka bumi ini agar menutup aurat ketika tawaf. Walaupun pada asalnya,konteks ayat ini adalah untuk melarang masyarakat Arab yang tawaf di Masjidil Haram dalam keadaan telanjang. Lelaki melakukan tawaf pada waktu siang manakala perempuan pula pada waktu malam. Alasan mereka ialah  ibadat tawaf tidak patut dilakukan  dengan pakaian yang mereka telah gunakan untuk melakukan maksiat pada Allah.



2.  Allah memerintahkan orang Islam agar menutup aurat ketika hadir ke masjid. Umat Islam juga dianjurkan memakai pakaian yang terbaik dan yang paling cantik ketika menghadap Allah Taala. Lafaz ‘al-Ziinah’ di sini bermaksud menutup aurat dan ia juga bermaksud lebih dari itu iaitu pakaian yang cantik, bersih dan senang dipandang. Masjid ialah tempat awam di mana semua lapisan masyarakat berkumpul bersama-sama bermunajat kepada Allah. Dalam kehidupan seharian pun, manusia mempunyai yang mempunyai pakaian khas menggambarkan berdasarkan keperluan dan identiti pekerjaan. Begitu juga dengan pakaian ke masjid. Dalam adab ke masjid tidak ditetapkan jenis dan fesyen pakaian yang sesuai memadailah pakaian yang menutup aurat dan pakaian yang sopan. Walaupun begitu pakaian tersebut perlu dipastikan bersih dan tidak mempunyai bau busuk yang boleh mengganggu jemaah yang lain. Oleh itu adalah lebih baik jika ada pakaian yang khusus untuk ke masjid yang disenangi oleh para jemaah lain.


3. Di sini Allah ingin mendidik umat Islam agar prihatin dengan orang lain dengan memberi keselesaan kepada orang sekeliling dan mengelakkan agar tidak mengganggu dan menjejaskan keselesaan dan ketenangan hati mereka. Ini adalah untuk memberi keselesaan dan ketenangan ketika beribadah pada Allah Taala.


4. Allah memerintahkan orang beriman agar makan dan minum apa yang telah dihalalkan oleh Allah dan tidak melampaui batas dengan makan dan minum apa yang telah ditegah oleh Allah. Perkara yang halal adalah lebih banyak berbanding dengan perkara yang ditegah termasuklah pakaian, makanan dan minuman. Sebagai contoh semua minuman adalah halal melainkan arak dan minuman yang mengandungi alkohol sahaja. Oleh itu Allah amat murka pada mereka yang melakukan ‘israff’ iaitu melampaui batas dengan memilih untuk pakai, makan dan minum apa yang ditegah sedangkan amat banyak apa yang dihalalkan oleh Allah.


5. Usman bin Maz’uun pernah menyebut pada Rasulullah tentang keinginannya untuk mengasi dirinya agar tiada lagi nafsu terhadap wanita. Namun Rasulullah melarangnya berbuat demikian dan menyebut bahawa Islam menganjurkan puasa sebagai kaedah untuk  mengawal nafsu lelaki. Beberapa orang sahabat Rasulullah telah berbincang tentang hasrat mereka untuk tidak tidur sepanjang malam semata-mata beribadat. Mereka  juga berhasrat untuk tidak kahwin  dan berpuasa setiap hari demi meluangkan masa mengabdikan diri kepada Allah. Hasrat tersebut telah dilarang oleh Rasulullah dengan sabdanya : “Aku adalah orang yang paling bertakwa berbanding dengan kamu tetapi aku berpuasa dan juga berbuka, aku juga tidur setiap malam dan aku juga mengahwini wanita-wanita. Sesiapa yang tidak suka kepada cara hidup aku maka dia bukan daripada kalanganku”.


6. Allah juga menegaskan bahawa sesiapa yang mengharamkan perhiasan, makanan dan minuman yang telah  dihalalkan oleh Allah tiada bukti yang kukuh. Sedangkan semua perkara yang halal tersebut ialah perkara ‘tayyibbat’ iaitu perkara yang baik. Allah maha mengetahui perkara yang baik dan tidak baik. Manusia tidak boleh memandai-mandai dalam perkara halal dan haram. Perkara yang halal ini, ada yang sesuai untuk lelaki dan ada yang sesuai untuk perempuan dan semunya itu  ialah nikmat Allah kepada manusia.


7.  Rezeki dan nikmat yang Allah bagi ini sama ada yang halal atau haram adalah dari Allah. Namun sebagai muslim perlu memilih dan mencari yang halal dan mengelakkan dari rezeki yang haram. Rezeki di dunia adalah sama antara orang beriman dan tidak beriman. Kadang-kadang rezeki orang kafir lebih banyak dari orang beriman. Tetapi rezeki yang Allah sifatkan sebagai ‘khaalisah’ hanya di akhirat yang hanya dikhaskan untuk orang beriman sahaja.


8.  Allah telah menjelaskan perbezaan antara rezeki orang beriman dan mereka yang tidak beriman. Orang beriman beruntung kerana mendapat rezeki di dunia dan akhirat. Malah rezeki di akhirat adalah lebih bermakna dan bernilai tiada batasnya berbanding rezeki di dunia. Hanya mereka yang mengetahui dan memahami sahaja yang akan menghargai betapa beruntungnya menjadi orang yang beriman pada Allah.


PERBINCANGAN

1.  Bincangkan tentang budaya pakaian ke masjid dalam kalangan umat Islam dan juga persoalan makanan dan minuman halal dalam masyarakat kita.

No comments: