Monday, October 27, 2008

RAKYAT THAI TENTANG MERTABATKAN ARAK?

Berita menarik hari ini di Utusan Malaysia ialah tentang bantahan rakyat Thailan terhadap rancangan penyenaraian Syarikat arak dari disenaraikan di Bursa saham Thailand dengan alas an akan secara tidak langsung menggalakkan rakyat Thailand minum minuman keras yang akan memberi kesan negative terhada masyarakat Thai.
Rujuk utusan
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1028&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_08.htm


Malaysia yang telah di isytiharkan Negara Islam telah mendahului Thailand sebab telah di senaraikan sejak tahun 1969 lagi.. nak tahu susur galur sejarah gemilang di Malaysia sila rujuk
http://www.carlsberggroup.com/Company/Markets/Pages/Malaysia.aspx
Syaraikat arak ini tersenarai dengan megahnya di papan utama Bursa saham Malaysia
http://www.klse.com.my/website/bm/listed_companies/list_of_companies/main_board.html

Marilah kita fikirkan bersama kenapa Negara kita yang telah diisytiharkan Negara Islam malah telah dinobatkan sebagai negala Islam hadhari meringankan garis panduan yang Allah telah turunkan kepada kita semua
(إنما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون)[المائدة: 90].
Hai orang-orang yang beriman, Sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah[434], adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.
:"لعن الله الخمر شاربها، وساقيها، وبائعها، وبمتاعها، وعاصرها، ومعتصرها، وحاملها، والمحمولة إليه، وآكل ثمنها"[أبو داود
Allah melaknat arak, peminumnya, pelayan, penjual, penanam, pemerah, pengupah perah, pembawa, penyambut, dan orang yang mendapat hasil daripadanya.
Marilah kita sama-sma berusaha untuk mendaulatkan perintah Allah di atas bumi Allah ini dengan segala usaha dan peranan yang kita ada.

No comments: