Oleh: Dr Abdullah Hamzah
Beberapa bulan lepas, sahabat saya telah diuji oleh Allah dengan pemergian kedua ibu bapanya dalam tempoh dua minggu. Belum pun hilang kesedihan dan terkejut dengan pemergian ayah tercinta pergi mengadap Ilahi, ibunya yang sedang sakit pula menyusul suaminya selepas dua minggu. Allah Maha Kaya dan Maha Penyayang. Jika kita amat menyayangi ibu bapa kita atau sesiapa sahaja, Allah menyayangi mereka lebih dari kita dan Dia berhak memanggilnya bila-bila masa sahaja. Kita hanya perlu bersabar dan sentiasa memohon keampunan dan rahmat untuk mereka yang telah dijemput oleh Allah. Hanya itu yang mampu saya tuturkan kepada sahabat saya sebagai penyejuk hati sebagai hamba Allah taala yang sudah tentu meredhai apa sahaja yang ditakdirkan olehNya.
Sahabat saya telah meluahkan beberapa kemusykilan yang berkaitan
dengan solat untuk jenazah. Ini kerana pemergian ayah dan ibunya yang agak
dekat tempoh masanya itu menimbulkan beberapa perkara yang menuntut penjelasan
yang lebih jelas. Perkara tersebut ialah tentang solat hadiah atau solat teman
untuk si mati. Selepas pemergian ayahnya, saudara mara terdekatnya berpesan
agar melakukan solat teman atau solat hadiah
untuk ayahnya pada malam pertama selepas dikebumikan. Begitu juga ketika pemergian
arwah ibunya, dia juga diminta untuk melakukan
solat yang sama. Ini kerana mengikut pandangan saudara mara, jika si anak tidak mampu atau tidak berkesempatan
untuk melakukan solat ini, ianya boleh diwakilkan kepada orang lain untuk
melakukannya dan sudah semestinya diberikan imbalan yang sewajarnya sebagai
tanda terima kasih. Persoalannya ialah bukan pada duit atau upah, tetapi apa yang ingin dipastikan ialah adakah solat ini ada asasnya dan dituntut dalam
syariat islam?
Saya sendiri ketika kematian anak pertama, saya dinasihatkan agar
melakukan solat teman ini sebagai hadiah untuk si anak di alam kubur. Saya
mengabaikannya kerana ianya tidak mempunyai asas yang kukuh dalam syariat
Islam. Tetapi amalan ini masih lagi diamalkan oleh segelintir masyarakat Islam di Malaysia, malah
kadangkala ia menjadi satu amalan yang tidak
baik kerana ianya boleh diupah untuk orang lain melakukannya. Keadaan ini boleh
menjejaskan kesucian agama Islam itu sendiri.
Persoalannya, apakah kedudukan
sebenar solat teman atau solat hadiah ini? Jika kita merujuk kepada buku-buku
rujukan fiqh yang masyhur, solat sunat ini tidak disebut di dalam kitab muktabar, begitu
juga cara-cara melaksanakannya dan fadhilatnya turut tidak dinyatakan. Tetapi
solat ini didapati ada disebut dalam sebuah kitab fiqh Mazhab
Syafie yang bertajuk ‘Nihaayat al-Zain’ yang disusun oleh Muhammad bin Umar
Nawawi al-Jawi. Dalam bab solat-solat sunat,
beliau menyenaraikan solat dua rakaat sebagai teman di dalam kubur (Rak’ataan
lil uns fi al-qabr). Solat ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada
Rasulullah s.a.w dengan sabdanya: “Saat yang paling genting bagi si mati ialah pada malam pertama (di alam kubur). Kamu
semua hendaklah melakukan sedekah untuk si mati. Jika
tidak mampu, solatlah dua rakaat dengan membaca sesuatu dalam setiap rakaat”.
Pengarang kitab menghuraikan bahawa setiap rakaat dibacakan sekali Surah al-Fatihah,
Ayatul Kursiy, Surah al-Takasur dan sepuluh kali Surah al-Ikhlas. Selepas salam, dibaca doa: ‘Allahumma inni sollaitu hazihi al-solaata
wa ta’lam maa uriid, Allahumma ab’ath tsawaabaha ila qabri fulab bin fulan’
(Ya Allah! aku telah lakukan solat ini dan Engkau telah tahu apa hajatku, Ya Allah! sampaikan pahala solat ini kepada
kubur (nama si mati). Di saat itu Allah akan menghantar
ke kuburnya seribu malaikat dengan setiap malaikat itu membawa cahaya dan
hadiah menemaninya sehingga hari yang akan ditiup sangkakala. (dipetik dari
kita Nihaayat al-Zain muka surat 105).
Walaupun amalan ini disebut secara terperinci di dalam kitab ini,
kita sebagai umat Islam perlu merujuk kepada
kitab yang lebih muktabar dan masyhur. Sebenarnya tidak pernah diketahui bahawa solat teman ini telah diamalkan oleh
Rasulullah s.a.w dan juga para sahabat. Apa yang
dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w berkaitan
amalan yang boleh dilakukan untuk membantu mereka yang telah pergi ialah dengan
mendoakan kesejahteraan buat mereka. Satu ketika selepas selesai mengebumikan
jenazah, Rasulullah s.a.w
berdiri di sebelah kubur dan bersabda: “Beristighfarlah untuk saudara
kami ini, Mohonlah pada Allah agar ianya kuat dan tetap pendirian. Dia sekarang
sedang disoal” (Hadis Riwayat Abu Daud dan al-Hakim).
Hadis yang menjadi sandaran
di dalam kitab Nihayat al-Zain sendiri tidak mempunyai asasnya. Perawi
hadis langsung tidak disebut, malah hadis ini tidak tersenarai dalam mana-mana kitab hadis. Malah ada ulama’ yang meletakkan hadis ini sebagai hadis maudhu’
atau hadis palsu berdasarkan ciri-cirinya yang mengandungi
susunan pahala yang amat besar berbanding amalannya yang sangat ringkas.
Namun terdapat para ulama’ yang
meletakkan solat teman ini sebagai solat sunat mutlak yang tidak memerlukan sandaran
dan boleh dilakukan berdasarkan niat. Tetapi biasanya mereka yang menjadikan
solat teman ini sebagai amalan akan menyandarkan kepada hadis di atas. Apatah
lagi jika ianya menjadi amalan yang tidak boleh ditinggalkan dalam masyarakat
dan sesiapa yang tidak melakukan solat sunat teman ini dianggap tidak sayang
dan tidak kasih kepada si mati. Lebih teruk lagi
ia boleh menjadi amalan yang boleh diupah dan dibayar untuk melakukannya. Inilah
yang perlu dihindarkan.
Amalan solat sunat teman ini dikira
sebagai tidak mempunyai asas di dalam syariat Islam
kerana tidak pernah ada solat khusus dengan bacaan yang khusus bertujuan untuk
membantu dan memberi rahmat kepada si mati.
Malah ia dibimbangi termasuk dalam perkara
bida’ah yang ditokok tambah sebagaimana yang disebut oleh Imam al-Syatibiy
ketika mendefinisikan amalan bid’ah. “Suatu
amalan dalam agama direka bertentangan
dengan syariat meskipun amalan itu niatnya bertujuan memperlebih-lebihkan
ibadah kepada Allah”. Amalan bida’ah inilah yang
merosakkan agama Islam.
Apabila berlaku kematian, ianya
banyak melibatkan emosi dan kesedihan kerana kehilangan orang yang
tersayang. Setiap orang akan melakukan
apa sahaja demi kesejahteraan orang yang
dikasihi lebih-lebih lagi yang pergi itu ialah ibu bapa.
Walaupun begitu kita perlulah perihatin dengan tuntutan syariat dengan
memastikan amalan –amalan yang dilakukan berkaitan dengan kematian ini selaras
dengan syariat Islam sebagaimana yang terdapat
dalam al-Quran dan al-Sunnah. Apa yang dibimbangkan ialah amalan yang dilakukan
itu tidak memberi manfaat dan faedah kepada orang yang kita sayang, lebih parah lagi ia mungkin menjadi beban yang
boleh menyeksa mereka di alam kubur. Banyakkan
membaca doa kesejahteraan untuk mereka yang telah pergi “Allahummaghfir lahu
warhamhu wa aafihi wa’fu anhu” Inilah doa yang disarankan oleh Rasulullah s.a.w. Sudah pasti ianya akan memberi kesejahteraan kepada orang yang kita sayangi dan cintai.
Artikel ini telah disiarkan dalam Majalah Iman siri 17
No comments:
Post a Comment