Oleh: Dr Abdullah Hamzah
Surah al A’raf Ayat 23- 30 (muka surat 153) Tadarus selama 15 minit
AYAT PERBINCANGAN (Ayat 27 Surah al A’raaf) Setengah jam.
يَٰبَنِيٓ
ءَادَمَ لَا يَفۡتِنَنَّكُمُ ٱلشَّيۡطَٰنُ كَمَآ أَخۡرَجَ أَبَوَيۡكُم مِّنَ ٱلۡجَنَّةِ
يَنزِعُ عَنۡهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوۡءَٰتِهِمَآۚ إِنَّهُۥ
يَرَىٰكُمۡ هُوَ وَقَبِيلُهُۥ مِنۡ حَيۡثُ لَا تَرَوۡنَهُمۡۗ إِنَّا جَعَلۡنَا ٱلشَّيَٰطِينَ
أَوۡلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤۡمِنُونَ ٢٧
Mafhumnya: Wahai
anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah
mengeluarkan kedua ibubapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya
pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang
sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan
keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah
menjadikan syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman-
Surah al A’raaf (27).
PENGAJARAN
1.Kisah tentang peristiwa Nabi Adam dan Iblis merupakan
teladan yang amat berguna kepada manusia. Allah Taala telah menegaskan
pentingnya kisah ini dengan firmanNya yang khas dengan menggunakan ungkapan
‘Wahai anak-anak Adam! Allah berpesan dengan menggunakan ungkapan wahai anak
Adam untuk mengingatkan kita bahawa
semua manusia di dunia ini adalah dari keturunan Nabi Adam A.S. Nabi Adam ialah
moyang kita semua.
2. Manusia diperingatkan kembali tentang sejarah nostalgia
bagaimana moyang kita dahulu telah terperangkap dalam ‘fitnah’ daripada syaitan.
Lafaz ‘la yaftinannakum’ yang bermaksud terfitnah dan fitnah di sini bermaksud
ujian. Nabi Adam telah diuji dengan tipu daya syaitan. Oleh sebab Nabi Adam dan
isterinya, Hawa gagal dalam ujian itu menyebabkan mereka berdua telah dihukum
dan dikeluarkan dari syurga, malah ditanggalkan segala pakaian mereka dan
terdedah segala aurat dan keaiban.
3.Menurut Sheikh Mutawalli al Sya’rawi dalam tafsirnya
menyebut bahawa fitnah atau ujian ini Allah telah jalankan kepada Nabi Adam dan
isterinya, Hawa adalah sebagai latihan kepada mereka sebelum menjalankan
tugasnya sebagai khalifah. Tugas khalifah ialah menjadi hamba Allah dalam menunaikan
perintahNya dan meninggalkan laranganNya. Sebagai latihan dan ujian, Nabi Adam
telah dibenarkan untuk makan apa sahaja di dalam syurga, namun terdapat satu
larangan iaitu jangan mendekati sepohon pokok. Namun Iblis yang tinggi hasad dengkinya
terhadap Nabi Adam yang telah dimuliakan oleh Allah melebihi dirinya, Iblis telah bersumpah untuk menyesatkan Nabi Adam dan
keturunannya dan berusaha sedaya upaya untuk menghasut Nabi Adam dan Hawa.
Iblis berkali-kali berusaha mempengaruhi Nabi Adam tetapi tidak berjaya,
sehinggalah dia datang kepada Nabi Adam dengan penampilan berwatak warak. Dia
memberitahu Nabi Adam bahawa dia datang untuk memberi nasihat yang baik kepada Nabi
Adam kerana dia telah mengetahui bahawa tujuan Nabi Adam dicipta adalah sebagai
khalifah di dunia dan bukannya di syurga. Oleh itu, katanya lagi bahawa Allah
melarang memakan buah tersebut kerana sesiapa yang memakan buah tersebut akan kekal
berada dalam syurga selama-lamanya. Iblis dengan lembut memberitahu Nabi Adam
bahawa kekal berada dalam syurga ini dekat dengan Allah dan jika dihantar ke
dunia sebagai khalifah, Nabi Adam semakin jauh dengan Allah. Iblis mencadangkan
agar Nabi Adam dan Hawa makan buah larangan itu bukan bermaksud derhaka kepada Allah,
tetapi sebagai tanda sayang kepadaNya. Adam dan Hawa akan sentiasa berada dalam
syurga dan rapat dengan Allah.
4.Lihatlah betapa liciknya nasihat Iblis. Nabi Adam sebagai
manusia biasa terpengaruh dengan nasihat yang dilihat hanya sebagai helah demi
untuk mendapat perkara baik untuk dirinya dan isteri. Di sini banyak pengajaran
yang Allah mahu garapkan kepada manusia. Pertamanya, ia adalah sebagai ujian
dan latihan kepada Nabi Adam bagaimana seorang khalifah perlu bijak membuat
keputusan. Kedua: Kesan daripada pelanggaran pada perintah dan larangan Allah, Nabi
Adam dan Hawa dihukum dan dikeluarkan dari syurga dan terbuka segala aurat dan
keaibannya. Ketiga: Nabi Adam ialah manusia biasa yang terdedah kepada melakukan
kesalahan dalam membuat keputusan, namun Allah menyediakan peluang kepadanya untuk
insaf dan bertaubat. Setelah dihantar ke dunia, Allah mengajar Nabi Adam dan
Hawa cara bertaubat, oleh sebab kekesalan dan taubatnya, Allah telah melantik Nabi
Adam sebagai nabi. Perlu diingatkan bahawa manusia adalah normal jika melakukan
kesilapan sehingga nabi pun tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Namun
mengakui kesilapan dan taubat ialah cara terbaik bagi meraih kasih dan redha Allah.
Tiada manusia yang tidak pernah silap atau maksum yang tidak pernah melakukan
dosa. Jika ada yang mendakwa maksum atau tidak pernah mengakui kesilapannya,
ini bermakna ia lebih baik daripada nabi dan itu adalah mustahil.
5. Allah mengingatkan lagi bahawa iblis atau syaitan
daripada kalangan jin ini adalah sangat berbahaya dan perlu diawasi. Ini kerana
syaitan daripada kalangan manusia mudah dilihat dan dihindari, namun jika
syaitan daripada kalangan jin ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar, namun
mereka dapat melihat manusia dan berdamping bersamanya tanpa sedar. Syaitan dan
jin adalah amat ramai kerana mereka tidak pernah mati semenjak diciptakan
sebelum nabi Adam, bahkan Iblis yang menghasut Nabi Adam masih lagi hidup
sehingga hari ini. Ayat ini juga menunjukkan bahawa manusia mampu melihat jin
dalam rupa yang sebenar dan apa yang digambarkan pada hari ini sebagai syaitan
dan jin ialah merupakan khayalan manusia semata-mata.
6. Syaitan dan jin ini hanya mampu mempengaruhi mereka yang
tidak beriman dan tidak meyakini Allah Taala. Namun mereka yang hatinya beriman
dan yakin kepada Allah tidak mampu diganggu gugat oleh tipu daya syaitan
malahan jika tersilap langkah, mereka akan segera sedar dan bertaubat.
PERBINCANGAN
1.
Bincangkan apa yang anda tahu dan pengalaman anda
berkaitan dengan hasutan syaitan.
No comments:
Post a Comment