Wednesday, July 15, 2020

SYOK SOLAT: SOLATLAH WALAUPUN KETIKA SAKIT

Oleh :Dr Abdullah Hamzah


“Erin!, Awak dah solat zohor ke?” Tasha bertanya kepada kawan baiknya Erin ketika menziarahinya di hospital.

“Belum lagi. Aku tak larat sangat  ni, kepala aku menyucuk-nyucuk, langsung tak boleh angkat, nak  berdiri pun tak boleh”. Erin menjawab sambil memicit-micit kepalanya.
“Sekarang ni dah nak masuk maktu asar, kamu mesti solat Erin!”

“Ah Tasha! aku tak larat sangat ni, nak berdiri nanti jatuh. Allah maha mengetahui dan maha pengampun. Dia tahu keadaan aku dan kenapa aku tak solat. Nanti bila dah sihat nanti aku gantilah”.

“ Erin! bukan begitulah. solat ni mesti dilakukan dalam apa jua keadaan walaupun sakit. Allah maha pengampun dan pengasih tidak bermakna kita tak perlu solat jika sakit. Tapi Allah telah memberi kelonggaran kepada orang sakit untuk solat mengikut kemampuan pesakit tersebut. Jom aku ambilkan air, dan bantu kamu berwuduk”.


Mungkin inilah senario yang berlaku dalam kalangan masyarakat kita. Ramai yang tidak menunaikan solat jika jatuh sakit. Sedangkan ketika sihat pun berat untuk menunaikan solat apatah lagi  ketika sakit. Keadaan ini berlaku mungkin kerana kejahilan tentang konsep solat itu sendiri dan menganggap Allah yang maha mengetahui dan maha pengampun akan memaafkan mereka yang tidak solat kerana sakit.

Islam adalah agama yang mudah dan serasi dengan  kemampuan manusia dan situasi yang dihadapi olehnya. Cuma ia mestilah berdasarkan panduan yang telah terkandung dalam al-Quran dan juga apa yang telah diterangkan oleh Rasulullah S.A.W.  Solat adalah ibadah fardu dan merupakan rukun Islam yang kedua selepas syahadah perlu dilakukan oleh setiap muslim selagi ia masih sedar dan waras walaupun ketika sakit tenat. Tetapi perlakuan dan pergerakan solat itu telah dipermudahkan mengikut keadaan pesakit itu berdasarkan kemampuannya.

Allah telah berfirman di dalam surah al-Nisa’ ayat 103 yang bermaksud: ...maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada Dalam keadaan tenang dan sihat) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan Yang Diwajibkan atas orang-orang Yang beriman, Yang tertentu waktunya.
Rasulullah juga bersabda: “Tiga golongan yang tidak dicatat amalannya, Seseorang yang tidur sehingga ia sedar, kanak-kanak sehinggalah ia baligh dan seorang yang hilang akal ia kembali waras”. Hadis riwayat Imam Ahmad.

Ini membuktikan bahawa ibadat solat ini tiada pengecualian bagi seseroang muslim selagi ia masih sedar. Cuma bagi mereka yang tertidur atau terlajak tidur sehingga terlepas waktu solat ia perlu menunaikan solat yang telah terlepas tersebut secara tunai bukannya qadak. Ini bermaksud bahawa seseorang itu tidak berdosa kerana solat selepas luput waktunya dengan syarat tidurnya amat nyenyak dan langsung tidak sedar.

Solat ketika sakit telah diterangkan dengan jelas oleh Rasulullah S.A.W di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imran bin Husain bahawa katanya: “Aku mempunyai penyakit buasir lalu aku bertanya kepada Rasulullah bagaimana menunaikan solat” Rasulullah bersabda : “Solatlah dengan cara berdiri, jika kamu tidak mampu solat dalam keadaan duduk, jika tidak mampu sembahyang dalam keadaan mengiring” Hadis riwayat al-Jamaah.

Terdapat hadis yang menerangkan secara terperinci keadaan solat ketika sakit sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Ali R.A mengatakan bahawa Rasulullah telah bersabda: “Orang yang sakit perlu solat berdiri jika mampu, jika tidak, ia boleh solat dalam keadaan duduk, jika ia tidak mampu sujud ia bolehlah mengisyaratkan dengan kepalanya dengan melakukan sujudnya itu lebih rendah dari isyarat rukuknya. Jika si pesakit tidak mampu untuk solat dalam keadaan duduk ia boleh solat dengan mengiring atau solat menelentang kaki menghala ke arah kiblat” Riwayat al-Darqutniy.

Walaupun hadis ini di sebut oleh imam al-Nawawi sebagai hadis lemah tetapi ia boleh diguna pakai sebagai panduan untuk solat kerana ia tidak bercanggah dengan prinsip Islam itu mudah.

Persoalannya sekarang ialah bagaimana gambaran sebenar kedudukan dan pergerakan solat mengikut ketika sakit tersebut. Cara solat ketika sakit boleh dipecahkan kepada beberapa keadaan sepertimana berikut:

a. Solat dalam keadaan duduk

Jika pesakit tidak mampu berdiri lama atau langsung tak mampu berdiri.Pesakit boleh memilih untuk duduk sebagaima kedudukan tahiyyat awwal atau dalam keadaan bersila mengadap kiblat.Semua pergerakan solat dilakukan dalam keadaan duduk termasuk rukuk dan sujud. Sujud dilakukan dengan menundukkan kepala ke hadapan setakat yang mampu manakala rukuk pula adalah menundukkan kepada sedikit separuh daripada kadar sujud.

b. Solat dalam keadaan duduk di atas kursi

Jika pesakit tidak mampu untuk duduk dalam keadaan tahiyyat awwal ataupun bersila kerana sakit lutut dan sebagainya, pesakit boleh solat sambil duduk di atas kursi. Pergerakan solat sama sebagai solat sambil duduk.

c. Terlentang kaki mengadap kiblat

Pesakit yang tidak mampu untuk berdiri atau duduk, solat boleh dilakukan dengan cara terlentang dengan kaki mengadap ke arah kiblat. Sebaik-baiknya kepala dialas dengan bantal yang agak tinggi sedikit agar muka boleh mengadap kehadapan. Semua pergerakan solat dilakukan ketika terlentang dengan mengunakan isyarat kepala dan tangan. Kepala ditundukkan kehadapan setakat yang mampu manakala rukuk dilakukan dengan menundukkan sedikit kepala kurang sedikit dari kadar sujud. Pergerakan lain seperti kedudukan tahiyyat diniatkan sendiri oleh pesakit sambil membaca bacaan tahiyyat.

d. Keadaan mengiring

Jika pesakit tidak boleh berdiri atau duduk tetapi masih terdapat sedikit tenaga, solat boleh dilakukan dengan cara baring mengiring. Pesakit berbaring mengiring di atas rusuk sebelah kanan dengan dada dan muka mengadap arah kiblat. Pesakit memulakan solat dengan takbir dan membaca bacaan solat secara biasa, cuma ketika rukuk dan sujud pesakit boleh mengisyaratkan dengan gerakan kepala jika mampu.

e. Guna isyarat mata.

Bagi pesakit yang langsung tidak boleh bergerak tetapi masih sedar boleh melakukan solat dengan menggunakan isyarat mata bagi menggambarkan pergerakan-pergerakan solat dari mula sehingga selesai.

Keadaan solat diatas boleh dilakukan secara bersendirian oleh pesakit. Tetapi jika pesakit dalam keadaan tenat dan amat lemah, biasanya ia tidak mampu untuk menumpukan perhatian secara kekal untuk solat dari awal hingga selesai. Dalam hal ini adalah amat perlu jika ada sesiapa yang membimbing pesakit untuk solat dari awal hingga akhir dengan membaca bersama-sama bermula dari takbir, surah alfatihah dan seterusnya sehingga akhir dengan membisikkan ketelingannya agar ia dapat mengikutinya dengan tenang. Kita juga boleh membisikkan ketelinganya memberitahu kedudukan solat agar pesakit dapat mengetahui pergerakan solat secara teratur.

Apa yang perlu kita ingat ialah solat wajib dilakukan di dalam waktunya yang telah ditetapkan. Tidak ada kelonggaran meninggalkan solat walaupan dalam apa juga keadaan sekali pun. Jika kita sakit, kita wajib menunaikan solat mengikut kemampuan kita. Mintalah daripada mereka  yang menemani kita untuk membantu kita solat bermula dari  menyediakan air wuduk, membantu kita berwuduk seterusnya meyediakan tempat solat dan memperbetulkan kedudukan untuk solat.

Solat perlu dilakukan dengan mengadap ke arah kiblat. Tetapi jika keadaan tidak mengizinkan pesakit mengadap kiblat seperti kedudukan katil di hospital yang tidak mengadap kiblat atau pesakit tidak mampu untuk bergerak ataupun pergerakan pesakit boleh membahayakan, solatlah dalam kedudukan sedia ada tanpa perlu mengadap kearah kiblat.

Apa yang perlu kita lakukan sebagai orang yang masih mendapat nikmat kesihatan  jika berpeluang menemani pesakit,  kita perlu memperingatinya tentang solat. Jika ia tidak mampu untuk melakukannya sendirian untuk melaksanakan kewajipan ini bantulah ia   bermula dari rwuduk seterusnya membimbingnya untuk solat dari awal sehingga selesai. Itulah tanggungjawab kita!

Bagi tujuan memberi gambaran yang lebih jelas kepada pembaca. Adalah lebih baik dibuat gambar atau ilustrasi tentang kedudukan dan pergerakan solat ketika sakit ini. Saya mencadangkan agar ianya dilukis semula berpandukan buku INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT oleh Ustaz Ismail Kamus dari muka surat 103 hingga 109.

Artikel ini telah disiarkan dalam Majalah Iman Siri 4.





No comments: